Mieliśmy wielką przyjemność zaprosić nauczycieli, studentów, bibliotekarzy i rodziców na pierwszą tego rodzaju konferencję. Dwa dni, kilka wykładów z różnorodnych tematów przedstawionych szczegółowo poniżej.
Wykładowcy z różnych stron Polski przygotowali prezentacje i wykłady tak, by uczestnicy wynieśli z nich jak najwięcej użytecznych w pracy informacji.
Mamy nadzieję, że nie była to kolejna nudna konferencja pełna monologów „jajogłowych”, dlatego ponieważ współpracy zaprosiliśmy osoby praktykujące w zawodzie, nastawione na żywy dialog.
Co więcej, udało się znaleźć sponsorów, co sprawiło, że koszt udziału w dwudniowym wydarzeniu można było obniżyć ze 139 zł do 99 zł od osoby. To bardziej rodzinne niż formalne wydarzenie, które mamy nadzieję powtarzać rok rocznie i zapraszać coraz większą liczbę nauczycieli.
Podczas konferencji chętnie podejmowaliśmy rozmowy z nauczycielami zainteresowanymi współpracą dotyczącą szkoleń (zwłaszcza trenerów lub specjalistów w danych dziedzinach), bo nasz dział rozrasta się w imponującym tempie :) Znaleźliśmy wykładowców od terapii mandalami, arteterapii i zabaw logicznych. Już niebawem nowe szkolenia pojawią sie w naszej ofercie.
Godziny prowadzenia wykładów (8:00-15:00) były pomyślane tak, by Ci, którzy przyjechali z różnych stron Polski, całe popołudnie mieli na zwiedzanie naszego pięknego miasta. Każdy zainteresowany uczestnik otrzymał mapkę Wrocławia oraz dodatkowe informacje o miejscach wartych zobaczenia. Pogodę też zmówiliśmy wyśmienitą, słonko przygrzewało od samego rana :)
Chwila wspomnień...
Atomedia Consulting, wydawca informatora Skarb Rodzica i Branża Dziecięca zaprosili nauczycieli, pedagogów, studentów oraz wszystkich zainteresowanych wychowaniem przedszkolnym i wczesnoszkolnym na ogólnopolską konferencję pedagogiczną. Patronem honorowym całego przedsięwzięcia zostało Mazowieckie Kuratorium Oświaty. Patronat medialny i merytoryczny sprawowali: miesięcznik "Bliżej Przedszkola" oraz portale internetowe "Czas Dzieci" i Zabawki.com.pl:
"Jak zrozumieć świat dziecka – współczesne spojrzenie na tradycyjne metody pedagogiczne"
Data: 12-13 maja 2008, godz. 8:00 – 15:00
Miejsce: Centrum Kultury AGORA, Wrocław, Plac Piłsudskiego 2
PLAN WYKŁADÓW
12 maja (poniedziałek)
8:30-8:50
Rozpoczęcie konferencji, powitanie gości
8:55-9:25
Niekonwencjonalne Konstrukcje i Eksperymenty. Wiedza poprzez zabawę i eksperymenty (Janusz Zagórski)
Mnóstwo "magicznych" sprzętów i zabawek pokazanych w formie praktycznych eksperymentów poszerzających wiedzę najmłodszych.
9:30-11:00
Wpływ opóźnienia neurorozwojowego na rozwój mowy oraz uczenie się i zachowanie (Maria Matuszkiewicz Górska)
Fachowe porady dla nauczycieli, którzy bacznie obserwują najmłodszych podczas zabaw z rówieśnikami, Pani Maria przekazywała w sposób bardzo obrazowy na "żywych przykładach" wyciąganych z publiczności.
11:10-12:40
Wczesna edukacja - praca z rodzicami dzieci w wieku 0+ do 3 lata (Dorota Szymborska-Dyrda)
Prezentacja multimedialna wyczulająca osoby pracujące z dziećmi na warunki rozwoju dziecka w pierwszych latach życia.
12:50-13:20
Program „Jeżyk – Bezpieczny przedszkolak” (Beata Majkowska)
Kilka słów na temat bezpieczeństwa, krótki egzamin ze znajomości podstawowych zasad i oczywiście prezentacja pozycji obronnych na żywych przykładach. Wszyscy zdali :)
13:30-15:00
Bajkoterapia jako nowoczesna metoda pomocy dziecku w okresie przedszkolnym i wczesnoszkolnym (Katarzyna Klimowicz)
Fascynujący wykład o sposobach redukowania lęków i radzenia sobie z emocjami dzieci za pomocą bajek terapeutycznych. Pani Katarzyna podpowiedziała nauczycielom, z jakich konkretnych pozycji książkowych najlepiej korzystać w praktyce.
13 maja (wtorek)
8:30-9:00
Granna - prezentacja pomocy edukacyjnych (Witold Żaboklicki)
9:10-10:50
Rysunek jako mowa dziecka (Anna Kalbarczyk), dodatkowy wykład "Szary obrazek", czyli jak odczytywać rysunki dziecka - Anna Tkaczyk
Analiza rysunków jednego dziecka poszerzona o ogólne wskazówki, schematy pomagające rozszyfrowywać dziecięcy język symboli.
11:00-12:30
Roli baśni w życiu maluchów (Robert Karwat)
Odrobina relaksującej muzyki, nastrojowy głos i baśnie pomagające rozmawiać o najtrudniejszych nawet sprawach. "Słoneczko" zawita do niejednego przedszkola w Polsce.
12:40-14:10
Tradycyjne i współczesne metody pedagogiczne w służbie dziecka (Jolanta Łysakowska)
Naszpikowana ciekawostkami prezentacja w formie multimedialnej przykuła uwagę słuchaczy różnorodnością pomysłów na kreatywną pracę z dziećmi. Film pokazał zabawy w praktyce. Pani Jolanta może być dumna ze swojego przedszkola :)
14:20-14:35
Zanurzenie w świat literatury - małe dziecko w bibliotece (Miejska Biblioteka Publiczna Wrocław, Ewa Pietraszek)
Wspaniały, ekspresowy wykład multimedialny i znakomity pomysł na pokazanie wartości książki w życiu dziecka w niecodzienny sposób.
Pomiędzy wykładami uczestnicy brawurowo prowadzący konferencję Marek Jankowski losował kupony z nagrodami dla uczestników. Mamy nadzieję, że książki,pomoce plastyczne, wrocławskie krasnale i albumy będą iłymi upominkami dla kilkunastu zwycięzców.
* 18:00-20:00 SKARB RODZICA – RYSUNEK DZIECKA
Warsztat dla świadomych rodziców i opiekunów
Wrocławski Klub Formaty, ul. Samborska 3-5
Warsztat odbył się w bardzo kameralnym towarzystwie. 5 Pań (rodzice i nauczycielki) rozprawiały o rysunkach dzieci, którymi się opiekują, analizowały własne "dzieł" i zdobywały cenne informacje praktyczne, przydatne zarówno w życiu prywatnym jak i w pracy z najmłodszymi.
Ze względu na ograniczony czas wystąpień i chęć zaprezentowania najnowszych pomocy edukacyjnych, zrezygnowaliśmy z prezentacji jednego porannego wykładu. Treść wystąpienia i informacje dotyczące "Zabaw Sensorycznych" znalazły się w materiałach konferencyjnych wraz z kuponami rabatowymi na organizowane z tego zakresu szkolenia dla nauczycieli.
Podczas konferencji odbywały się także "Mini-targi edukacyjne". Nauczyciele mogli zapoznać się i zakupić nowoczesne pomoce edukacyjne oferowane przez wydawnictwa: m.in. WIR, Harmonia, Bliżej Przedszkola, Impuls, eMPi2, Didasko, Epideixis oraz firmy Moje Bambino, Montana, Maxamec, Granna, Nowa Szkoła.
Dodatkowym bonusem od organizatorów były rabaty na szkolenia.
Placówki, które zdecydowały się na przysłanie swoich pracowników mają prawo do 10% rabatu na jedno z trzech szkoleń dla rady pedagogicznej w swojej placówce w dowolnie wybranym terminie.
Szkolenia do wyboru to:
1. Inteligencja emocjonalna współczesnego dziecka
2. Wartości przeciwko agresji
3. "Szary obrazek", czyli jak zrozumieć rysunki dziecka
Wszyscy uczestnicy otrzymali zaświadczenia udziału w konferencji z wyszczególnieniem tematyki wykładów.
Kontakt z organizatorem: Anna Tkaczyk ania@szkoleniapedagogiczne.pl;
tel. 509 380 728
Dane do przelewów:
Atomedia Consulting, ul. Tyrmanda 15/3, 54-608 Wrocław
Konto bankowe: 43 1140 2017 0000 4402 0340 3896
NIP 738-120-64-45
REGON 932968600
Polecamy miejsca noclegowe:
Podstawione dla Państwa taksówki wyruszały spod hotelu dokładnie o godz. 8:00. Okazało się, że ulica Piłsudskiego jest o wiele bardziej znana niż sam Plac, niektórzy uczestnicy szukali nas dzielnie
TEMATYKA WYKŁADÓW PODCZAS
KONFERENCJI
- Czy chciałbyś, by Twoi podopieczni umieli dzielić się z innymi?
- Czy czasem czujesz się zmęczony, kiedy po raz setny tłumaczysz, że potwory nie istnieją?
- Czy marzysz o tym, by maluchy chętniej sprzątały po sobie?
- Czy brak Ci pomysłu na to, jak nauczyć dziecko bronić się przed agresją innych?
Rozwiązanie znajdziesz w bajkoterapii!
To wykład, na którym dowiesz się porozumiewać z dzieckiem za pomocą bajek i opowieści.
Bajkoterapia to nowa, coraz bardziej
Autorskie Warsztaty Bajkoterapeutyczne prowadzimy od września 2006 roku. Przygotowaliśmy je z dr Marią Molicką, psychologiem, najlepszym w Polsce ekspertem - bajkoterapeutę, autorką książek "Bajkoterapia", "Bajki terapeutyczne", "Bajki terapeutyczne część II", która jest naszym opiekunem merytorycznym. Wykład przybliża ich tematykę.
Arteterapia - tradycyjne i współczesne metody pedagogiczne w służbie
dziecka
Kiedy w latach 1986-1990 powstawały pierwsze przedszkola integracyjne ich głównym założeniem było udostępnienie dzieciom z deficytami rozwojowymi, kontaktu, możliwości zabawy i nauki z dziećmi pełnosprawnymi. Pedagogika
specjalna weszła do przedszkoli masowych (integracja socjalna) i integracyjnych (integracja totalna). I zagościła na dobre. Ponadto zawładnęła metodami pracy z dzieckiem pełnosprawnym, czy zdolnym. W grupie integracyjnej bowiem powstał wspólny system edukacyjny, a poprzez wymieszanie, na zasadzie synergii - nowa jakość.
Nowa jakość na przykładzie Miejskiego Przedszkola Nr 47 z Oddziałami Integracyjnymi w Katowicach to udokumentowane wyniki badań kształcenia dzieci pełnosprawnych w warunkach grupy integracyjnej mieszanej wiekowo.
Wypracowane przez 13 lat metody i system pracy, zajęcia otwarte oraz grupy
rodzinkowe, pozwalają na rozwój każdego dziecka we własnym tempie.
Autorskie programy oraz nowoczesne metody aktywizujące (projekt, pedagogika zabawy...) i rozwijające kreatywność (synektyka, drama...) dają szansę rozwijania talentów i zdolności dzieci. Uzupełniane elementami arteterapii pomagają poznawać siebie, swoje uczucia, oswajać lęki.
Rysunek jako mowa dziecka
Poznajemy rozwój osobowości dziecka poprzez jego rysunki. Analiza
rysunków dziecka w wieku od 2 do 6 lat.
Kim jest tylko jedna postać na rysunkach dziecka w wieku od 2 do 3 lat? Jak i dlaczego dziecko tak ją przedstawia?
Jak i dlaczego zmieniają się rysunki dziecka w wieku od 3 do 4 lat ? Kolor, brak różnicowania wielkości postaci, sposób przedstawienia rzeczywistości, pierwsze litery, środki wyrazu plastycznego.
Nowe szczegóły w rysunkach dziecka w wieku od 4 do 5 lat (ubiór, płeć, otoczenie, brak tła). Co jest przyczyną różnicowania wielkości postaci?
Rysunki dziecka w wieku od 5 do 6 lat. Dwoistość postrzegania rzeczywistości. Postać z wyobraźni i z obserwacji, kolor, tło, ruch.
Rysunki sześciolatków. Ciekawość świata i bogactwo środków wyrazu
plastycznego. Sposób przedstawienia przestrzeni - perspektywa rzędowa. Pozująca postać.
Nauczyciel pierwszego kontaktu - wpływ opóźnienia neurorozwojowego na rozwój mowy oraz uczenie się i zachowanie
Często to właśnie nauczyciele a nie rodzice, dostrzegają pierwsze symptomy zaburzeń rozwojowych u dzieci. Na nich zatem spoczywa ogromna odpowiedzialność za umiejętne zdiagnozowanie niepokojących sygnałów i natychmiastową, prawidłową reakcję. Wykład przybliża tematykę rozpoznawania pewnych symptomów i daje konkretną wiedzę na temat opóźnień mających wpływ na rozwój mowy i zachowanie dziecka.
- Opóźnienie neurorozwojowe - teoretyczne omówienie zagadnienie, symptomy, które może zaobserwować rodzic, nauczyciel, czy terapeuta pracując z grupą dzieci.
- Pokaz wybranych testów i omówienie ich znaczenia.
- Omówienie programu terapeutycznego.
Program „Jeżyk – Bezpieczny przedszkolak” należy do tzw. „profilaktyki pierwszorzędowej” (uprzedzającej). Adresowany jest do grupy niskiego ryzyka. W tej grupie najważniejsze jest działanie zanim powstanie zagrożenie.
Nauczyciele pracujący z dziećmi i rodzice starają się na co dzień uświadamiać najmłodszych o zagrożeniach. Jednak nie zawsze mają ku temu odpowiednie środki, możliwości, wiedzę.... Dzięki warsztatowi przeprowadzonemu przez doświadczoną trenerkę, byłą funkcjonariuszkę policji, zdobędą wiedzę o tym kiedy i w jaki sposób rozmawiać z dziećmi tak, by uchronić je przed zagrożeniami.
Zagadnienia poruszane na wykładzie:
- pokazanie dziecku różnic między rodziną, znajomymi a obcymi,
- wskazanie dzieciom osób, do których mogą zwrócić się z prośbą o pomoc,
- nauczenie przyjmowania pozycji obronnych w razie zagrożenia ze strony starszych,
- nauczenie dzieci, aby nie przyjmowały bez zgody rodziców lub opiekunów żadnych prezentów i poczęstunków od osób nieznanych,
- nauczenie dzieci, aby pod żadnym pretekstem nie oddalały się z obcymi i nie wsiadały do pojazdów kierowanych przez obcych,
- nauczenie dzieci, aby podczas nieobecności rodziców lub opiekunów pod żadnym pozorem nie otwierały drzwi obcym,
- nauczenie dzieci, aby nie opowiadały obcym o stopniu zamożności rodziny czy wyposażeniu mieszkania,
- nauczenie dzieci bezpiecznych rozmów przez telefon,
- przedstawienie podstawowych zasad ruchu drogowego,
- nauczenie dzieci alarmowych numerów telefonów.
Baśń - przekaz miłości
Opowiedzmy o wędrówce baśni przez różne krainy. Baśń poprzez wędrówkę chce odnaleźć i opowiedzieć ludziom ważne dla nich wartości, które zgubili. Istotne dla niej jest doświadczenie - dotknięcie i przeżycie tego, co przezywają ludzie - jak czuje się mały człowiek w łonie matki, czego doświadcza, jak buduje w sobie poczucie bezpieczeństwa, co go czeka w jego wędrówce przez życie.
Poszukajmy archetypów. Sięgnijmy do najgłębszych korzeniu ludzkich tęsknot i uczuć, wyrażanych poprzez baśnie. Spróbujmy wydobyć najistotniejsze wartości, które nam wszystkim mogą pomóc w życiu. Czy z baśnią możemy pokonać smoki? Czy istnieje siła, zdolna przezwyciężyć słabości.
Wczesna edukacja
To wyzwanie współczesnego świata, któremu możemy bez problemu podołać wiedząc jak pracować, bawić się i mądrze spędzać czas z dzieckiem.
Wczesna edukacja to inwestycja w przyszłość Twojego dziecka. Edukacja w przypadku najmłodszych nie znaczy nudy i rygoru, to radość wspólnego odkrywania świata.
Wczesna edukacja to nauka przez zabawę, to wspomaganie wrodzonych instynktów, kształtowanie zainteresowań, mądre spędzanie wolnego czasu z dzieckiem i rodziną. W każdym dziecku drzemie wielki potencjał to zabawa odpowiednimi pomocami, zabawkami wyzwala w dziecku chęć rozwoju i poznawania świata.
Zabawa edukacyjna to przyjemność zarówno dla rodziców jak i dziecka a przede wszystkim wielka korzyść dla dziecka!
W czasie wykładu przedstawione efekty pracy z rodzicami podczas warsztatów warsztatów "wczesnoedukacyjnych" jak również. Będzie też mowa o warsztatach
Treść kolejnych wykładów, wizytówki wykładowców oraz godziny poszczególnych wystąpień zostaną zamieszczone już niebawem.
Prezentacja programu Miejskiej Biblioteki Publicznej we Wrocławiu promującego inicjację kulturalno- czytelniczą dzieci w wieku 0-10 lat:
- „Bajkowa Biblioteka”- inscenizacje teatralne baśni dla dzieci i rodziców
- „Wokół książki”- spotkania z pisarzami
- „Biblioteka Plenerowa”- imprezy dla dzieci poza budynkiem biblioteki
- Multicentrum
- Projekty: „Bajki bez przemocy. Przegląd baśni czeskich”, „Odkrywamy świat z
- Nocne imprezy w bibliotece
- Inne cykliczne zajęcia dla dzieci
- Biblioteka niemowlaka
Niekonwencjonalne Konstrukcje i Eksperymenty. Wiedza poprzez zabawę i eksperymenty.
Podczas wykładu porozmawiamy o:
- modelu łodzi samodzielnie podciągającej się pod prąd wody
- modelach ilustrujących „samoczynne podnoszenie się cieczy” w rurce wody
- lotach zdalnie sterowanego mini śmigłowca o długość 17 cm
- oryginalnych modelach mistrza aerodynamiki T. Dobrocińskiego
- wirujących magnetycznych „latających talerzch”
- nietypowej grawitacyjno-magnetycznej konstrukcji reklamowej
- pokazie lotów małego poduszkowca
- przekazywaniu energii kinetycznej na odległość
- działku magnetycznym
- pokazie zachowania cieczy ferromagnetycznych
- pokazie toczenia się samobieżnej kuli jako ilustracja dynamicznego przenoszenia środka ciężkości
- wielościanach opartych na złotej proporcji,
i wielu innych zaskakujących eksperymentach, które z pewnością zaciekawią zarówno dorosłych jak i najmłodszych.